FATWY | |
Název: | TREST ZA KRÁDEŽ |
Odpovídá: | Al-Džaami‘ li Ahkám al-Qur´án, 6/159; al-Mulachchas al-Fiqhi, 2/442 |
Zdroj: | Islam-qa.com |
Otázka: | Kriminální trest v muslimských zemích se zdá býti rozdílným od sunny, jako useknutí prstů zloději a ponechání jeho palce pokud ukradl poprvé (příklad Iránu). Je toto jednání ve shodou se sunnou? |
Odpověď | |
Ve jménu Alláha milosrdného slitovného Krádež je harám podle Koránu, Sunny a souhlasu učenců (idžmá‘). Alláh tento čin zavrhnul a vykázal za něj příslušný trest. Hadd trest za krádež je useknutí ruky. Alláh říká: “Zloději a zlodějce utněte ruce (pravé) jejich (od zápěstí) v odplatu za to, co provedli, a jako varovný příklad od Boha! A Bůh je mocný, moudrý.” [Korán 5:38] Prorok (nmAž) proklel zloděje, neboť je zkažený element společnosti. Nebude-li potrestán, pak se jeho zkaženost rozšíří a nakazí tělo ummy. Prorok (nmAž) řekl: „Nechť Alláh prokleje zloděje, který ukradne vejce a utnuta mu bude ruka, nebo ukradne lano a utnuta mu bude ruka.“ (Buchárí, Hudůd, 6285) Co poukazuje na to, že toto pravidlo je definitivním je fakt, že: Toto je zákon Boží ohledně krádeže. Ruka má být useknuta od zápěstního kloubu. Al- Nawawi řekl v jeho komentáři k Sahíhu Muslimovi: Al-Šáfa’i, Abu Hanífah, Málik a většina učenců řekli: „Ruka má být utnuta od zápěstí, kde se ruka spojuje s předloktím. Poněvadž utnutí ruky je závažnou otázkou, nemělo by dojít k nespravedlivému odsouzení. Musí být splněny následující podmínky:
Pokud jsou splněny výše uvedené podmínky, zlodějova ruka musí být utnuta. Pokud by byl tento zákon aplikován ve společnostech, které obsahují lidmi vydaná práva, jenž nahradily zákony stanovené Alláhem (šarí’u) za zákony stanové lidmi, jednalo by se o nejefektivnější léčbu tohoto fenoménu. Ale Alláh říká: “Což pak oni touží po rozsudcích z doby nevědomosti? Kdo může být pro lid pevně přesvědčený lepším soudcem než Bůh?” [Korán 5:50]Alláh Všemohoucí ví nejlépe. |