FATWY | |
Název: | ROZVOD NA ŽÁDOST ŽENY |
Odpovídá: | Dr. Muhammad Al Hanúti, významný učenec, člen severoamerické rady pro Fiqh (Islámské právní vědy) |
Zdroj: | Islamophile.org |
Otázka: | Žena se může rozvést na vlastní žádost (chal'). Můžete mi říci, z jakých právních zdrojů se vychází? |
Odpověď | |
Ve jménu Alláha milosrdného slitovného Pokud jde o právo ženy požádat o rozvod chal' jako řešení, které je rovnocenné tomu, co muž může udělat prostřednictvím taláq (rozvod), odkazuji na následující zdroj: Pokud má žena dobré důvody pro chal', například pokud ji manžel duševně nebo tělesně týral nebo neplnil povinnosti, které má manžel ke své manželce, může být manžel donucen, aby doplatil i ty části věna, které manželce ještě nedal. Existuje jeden hadíth Thábita Ibn Qajse: Jedna žena přišla k Prorokovi (nmAž) a stěžovala si na svého manžela. Řekla, že proti němu nemá nic konkrétního, ale že už si s ním nepřeje déle zůstat. Prorok (nmAž) nezjišťoval nic o ní ani o jejím manželovi ani nehledal důvody, které ji k tomu vedly. Zeptal se jí, jestli souhlasí s tím, že svému manželovi vrátí věno. V jejím případě to byl sad. Řekla, že mu ho vrátí. Prorok (nmAž) nařídil jejímu manželovi, aby přijal věno i chal'. Většina právních škol chal' přijímá. Nicméně hanafité upřesňují, že soudce musí souhlasit s důvody, které žena uvede. Některé školy tvrdí, že pokud se oba manželé dohodnou na provedení chal', nepotřebují žádného soudce ani žádný soud, aby chal' nabyl platnosti. Samozřejmě chal' je smlouva, zatímco rozvod nikoliv. Pokud žena požádá o chal' a po jednom měsíci na tom stále trvá, nevidím žádný rozumný důvod, proč by to její manžel odmítal. Jeho odmítnutí by v tom případě bylo týrání a zneužívání postavení. Cílem manželství je pomoci manželům dobře žít podle Islámu. Pokud je jeden z manželů neschopný dobře manželsky žít, Korán říká: „Rozvod je možný dvakrát, potom lze podržet manželku podle správné zvyklosti nebo ji propustit v dobré vůli. Není vám dovoleno vzít nic z toho, co jste jí dali, leda že oba se obáváte, že nedodržíte omezení Bohem daná. Jestliže se obáváte, že nedodržíte omezení Bohem daná, tedy nebude pro žádného z obou vás hříchem, jestliže žena se vykoupí. Toto jsou omezení Bohem daná, nepřekračujte je! Ti, kdož překračují Boží omezení, ti jsou nespravedliví!“ [Korán, 2:229] Pro některé školy je chal' stejný jako rozvod, žena proto musí počkat určité období před novým sňatkem. Význam rozvodu |